بلاگ

دغدغه های تولید کنندگان خطوط انتقال نیرو

تامین منافع ملی با حمایت از کارآفرینان

سیر تحول صنعت برق در حوزه ساخت تجهیزات و تولید خدمات فنی و مهندسی در طول سال های پس از انقلاب، اگرچه سرشار از افت و خیزهای بسیار بوده اما یکی از موفق ترین تجارب صنعتی در گذار از وابستگی به خودکفایی بوده است.صنعت برق برای تولید بسیاری از تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی تا پیش از انقلاب، به شرکت های خارجی وابسته بود اما به همت متخصصان و مهندسان ایرانی و در سایه مشارکت سازنده وزارت نیرو و بخش خصوصی، در طول چهار دهه گذشته، این روند به نفع سازندگان و پیمانکاران داخلی تغییر کرد. شرکت یاسان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان موفق صنعت برق است که نمادی روشن از خودکفایی صنعت برق کشور محسوب می شود.

یاسان از ابتدا تا امروز

محمد فارسی، موسس و رئیس هیات مدیره شرکت یاسان در خصوص آغاز به کار این شرکت ضمن اشاره به وابستگی کشور در حوزه راه اندازی خطوط انتقال نیرو به صنایع خارجی، اذعان کرد: اقتصاد رو به پیشرفت ایران در سال های پس از انقلاب نیازی روزافزون به صنعت برق داشت و راه اندازی خطوط انتقال یکی از زیرساخت های اصلی این توسعه محسوب می شد. به همین دلیل یاسان در سال 1373 با همت گروهی از مهندسین با تجربه و متخصص که در شرکت های تخصصی در خارج از ایران در این رشته آموزش دیده بودن با موضوع فعالیت در رشته انتقال نیرو تاسیس شد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی شرکت تامین بخشی از نیازهای زیرساختی وزارت نیرو بوده، خاطرنشان کرد: یاسان طی یک برنامه ریزی هدفمند و بلندمدت، تبدیل به شرکتی شد که قادر به ساخت و اجرای پروژه های کلید دردست خطوط انتقال نیرو در رده ولتاژی 63 تا 400 کیلوولت است. به علاوه در کنار محصولات مرتبط با صنعت برق، محصولاتی نظیر دکلهای مخابراتی، گریتینگ های پوششی، سازه های فلزی مورد استفاده در صنایع نفت و پتروشیمی را نیز در برنامه تولیدی خود دارد.

رئیس هیات مدیره شرکت یاسان از صادرات حدود 48 هزار تن انواع برج های انتقال نیرو خبر داد و تصریح کرد: این شرکت برای سه سال پیاپی به عنوان صادرکننده نمونه ملی و استانی در حوزه انتقال نیرو انتخاب شده است. کارخانه یاسان در زمینی به مساحت 64 هزار متر مربع بنا شده که 8 هزار متر مربع از این مساحت به سالن های تولیدی با ظرفیت بالغ بر100 هزار تن در سال اختصاص دارد. یاسان در حال حاضر یکی از پرظرفیت ترین شرکت های ایرانی در صنعت تولید دکل های فشار قوی, متوسط و مخابراتی شناخته می شود.

فارسی همچنین به اشتغال بیش از 300 نفر نیروی متخصص و با تجربه در شرکت تحت مدیریتش اشاره کرد و افزود: دکل های تلسکوپی، مشبک، سازه های پست برق (گنتری)، پایه های روشنایی, گریتینگ، پایه های تله کابین، پایه های ترافیکی از جمله محصولات این شرکت هستند که تماما طبق استانداردهای بین المللی و داخلی مانند ISO و استاندار ملی، تولید، بسته بندی و ارسال می شوند.

چالش های سازندگان صنعت برق

فارسی در بخش دیگری از صحبت های خود به محدودیت ها و چالش های جدی پیش روی سازندگان تجهیزات صنعت برق اشاره کرد و گفت: یاسان علیرغم شتاب مطلوب توسعه، در طول سال های اخیر با مشکلات بسیاری در حوزه کسب و کار مواجه شد و همین مساله به کاهش نسبی تولید سالیانه شرکت منجر شده و صادرات آن را نیز به کمترین سطح در چند سال گذشته رسانده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود اینکه یاسان در طول سال جاری علاوه بر تامین نیازهای بازار داخلی، توانست بخشی از بازارهای صادراتی خود را نیز حفظ کند اما متاسفانه به دلیل تحریم ها و محدودیت های بین المللی، میزان صادرات ما تا یک هزار و دویست تن کاهش یافته که با پیش بینی های صورت گرفته فاصله زیادی دارد.

این فعال اقتصادی در خصوص دلایل افت تولید و صادرات شرکت تحت مدیریت خود عنوان کرد: عمده مشکلات پیش روی شرکت که همه سازندگان صنعت برق به نوعی با آنها دست به گریبان هستند، شامل نبود نقدینگی کافی، کاهش مناقصات و سفارشات به دلیل استمرار رکود در صنعت و افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه است. همچنین در بازارهای صادراتی هم به دلیل عدم امکان مبادلات ارزی از مسیر بانک ها، محدودیت های جدی برای حضور در مناقصات خارجی به دلیل عدم صدور ضمانت نامه های بین المللی برای شرکت های ایرانی و عدم همکاری بانک های خارجی با صنعتگران ایرانی، حضور ما کمرنگ تر از قبل شده است.

رئیس هیات مدیره شرکت یاسان به فشارهای ناشی از رکود و کاهش پروژه های تعریف شده از سوی دولت اشاره کرد و گفت: با وجود همه این مشکلات که گاهی ظرفیت تولید کارخانه را تا 20 درصد هم کاهش داده، ما تلاش کردیم حفظ پرسنل شاغل در شرکت را به عنوان اصلی ترین اولویت مد نظر قرار دهیم. با همین رویکرد در حال حاضر با حفظ تمامی پرسنل مشغول به کار هستیم که امیدواریم با بهبود شرایط بر تعداد آنها افزوده شود. البته گفتنی است که 500 نفر نیز به صورت غیرمستقیم با شرکت ما همکاری می کنند.

راهکارهای عبور از بحران

فارسی ضمن تاکید بر این نکته که حل برخی از مشکلات از حیطه توان و کنترل بنگاه های اقتصادی خارج است، اذعان کرد: بدون تردید ما نمی توانیم با مساله رکود و کاهش تقاضای بازارهای داخلی به دلیل کاهش سطح بودجه های عمرانی مقابله نماییم و یا برای آن چاره ای بیاندیشیم. چرا که این مساله ناشی از فضای نامساعد حاکم بر اقتصاد کشور است. به علاوه محدودیت های جدی برای حضور شرکت های ایرانی در بازارهای خارجی و کاهش بی سابقه صادرات هم مساله ای نیست که مدیریت و کنترل آن در دست فعالان کسب و کار باشد.

فارسی با تاکید بر بحران حاکم بر اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: در این شرایط از دولت و دستگاه های اجرایی انتظار می رود که از وضع قوانین دست و پا گیر و ایجاد چالش های جدید برای تولیدکنندگان خودداری کرده و برای کارآفرینانی که در مسیر توسعه و اعتلای اقتصاد کشور گام برمی دارند، سیاست های حمایتی تدوین و اجرایی کنند. این امر قطعا در نهایت به ایجاد اشتغال، رشد تولید، افزایش تولید ناخالص ملی و در نهایت تامین منافع کشور منجر خواهد شد.

برنامه های یاسان در سال 99

فارسی همچنین در خصوص برنامه های شرکت تحت مدیریتش در سال جاری اذعان کرد: ما در طول سال های اخیر فرصت بسیار مناسبی برای تحقیق و توسعه در خصوص محصولات جدید داشتیم و به خوبی از این فرصت بهره بردیم. افزایش توان کمی و کیفی شرکت و نیز طراحی و تولید محصولاتی نظیر تیپ های جدید دکل های تلسکوپی و لتیس، بهینه سازی اوزان دکل های موجود و بروز رسانی ماشین آلات تولیدی حاصل همین تلاش ها در حوزه تحقیق و توسعه بوده است.

وی در ادامه افزود: ما توانستیم در طول سال های اخیر امکانات جدیدی برای افزایش قدرت رقابت در بازارهای صادراتی فراهم آوریم که امیدواریم بهره برداری از آنها در سال 1400 محقق شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *